در مورد دیپارتمنت ها

دیپارتمنت کمپیوتر ساینس:

دیپارتمنت کمپیوتر ساینس، تا اکنون دو دور با موفقیت به تعداد بیش از 100 متخصص در زمینه های مختلف علوم کمپیوتری به جامعه افغانستان تقدیم کرده است. این دیپارتمنت با تمرکز کردن بر علوم پایه ای این رشته بخصوص ریاضیات و پروگرام نویسی محصلان را در این دو حوزه متخصص پرورش میدهد. با فراگیری علوم ریاضیات محصلان نه تنها میتوانند خود را برای دوره های ماستری و داکترا آماده کنند بلکه میتوانند در پروژه های بزرگ دولتی و خصوصی بعنوان افراد صاحب نظر با ارائه نظرات خود بپردازند. بعلاوه، در این دیپارتمنت تمرکز ویژه ای به زبان های برنامه نویسی مختلف میشود که از آن جمله میتوان به سی، سی پلاس پلاس، جاوا و سی شارپ اشاره کرد. البته، محصلان با انواع محیط های پروگرامینگ مانند، Visual Studio and Eclipse for mobile and windows آشنا خواهند شد. لازم به ذکر است که بعضی از مباحث مربوط به پردازش تصویر، گرافیک کمپیوتر، پردازش زبان طبیعی، هوش محاسباتی، تحلیل دیتا، و هوش مصنوعی نیز بصورت دروس اختیاری برای محصلان ارائه میشود.


دیپارتمنت تکنولوژی معلوماتی:

دانشکده کمپیوتر ساینس، با درک نیاز جامعه به افراد متخصص در حوزه تکنولوژی همزمان با جذب محصل در دیپارتمنت کمپیوتر ساینس در این دیپارتمنت نیز شروع به جذب محصل کرده است. محصلان در این دیپارتمنت با گذراندن واحد های مورد نیاز از ریاضیات و پروگرامینگ آماده میشوند که در سمستر های پنجم، ششم، هفتم و هشتم نه تنها با مباحث ابتدایی طراحی وب سایت، طراحی دیتابیس، طراحی نرم افزار و نیتورکینگ آشنا شوند بلکه با انتخاب کردن درس های انتخابی میتوانند با مباحثی مانند Management Information System, Data Mining, Distributed Database, and Network Security بیشتر آشنا شوند و درنتیجه دراین زمینه ها بصورت تخصصی مهارت کسب نمایند.


انجنیری ساختمان:

هدف از این رشته تربیت نیرهای متخصصی است که بتوانند در پروژه های مختلف ساختمان سازی، راه سازی، پل سازی، برج سازی، سازه های آبی، جمع آوری و دفع فاضلاب و غیره مسئولیت طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند. انجنیری ساختمانی از جمله رشته هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و ساختمان است و هر چیزی که به آبادی یک کشور باز می گردد مانند سد، فرودگاه، جاده، برج، تول، دکل های مخابراتی، ساختمان های مقاوم در برابر زمین لرزه، سیل و آتش، نیروگاههای برق، در حیطه کار انجنیر ساختمانی قرار می گیرد. برای آغاز تمامی پروژه های ساختمانی به یک انجنیر کارآمد ساختمانی نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه های فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن یک اصل در انجنیری ساختمان است.هدف از این رشته تربیت نیرهای متخصصی است که بتوانند در پروژه های مختلف ساختمان سازی، راه سازی، پل سازی، برج سازی، سازه های آبی، جمع آوری و دفع فاضلاب و غیره مسئولیت طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند. انجنیری ساختمانی از جمله رشته هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و ساختمان است و هر چیزی که به آبادی یک کشور باز می گردد مانند سد، فرودگاه، جاده، برج، تول، دکل های مخابراتی، ساختمان های مقاوم در برابر زمین لرزه، سیل و آتش، نیروگاههای برق، در حیطه کار انجنیر ساختمانی قرار می گیرد. برای آغاز تمامی پروژه های ساختمانی به یک انجنیر کارآمد ساختمانی نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه های فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن یک اصل در انجنیری ساختمان است.
قسمت بندی دروس انجنیری ساختمانی 
الف) درسهای اساسی
13 واحد، شامل ریاضی عمومی، معادلات تفاضلی، محاسبات عددی و احصائیه، احتمالات انجنیری پایه درسهای تخصصی در انجنیری ساختمانی را تشکیل می دهد. همچنین درسهای فیزیک در زمینه های حرارت، مخانیک، الکتریسیته و مغناطیس و نیز درس برنامه نویسی کامپیوتر که در آن محصل با کامپیوتر و زبانهای برنامه نویسی کامپیوتر آشنا می شود و به برنامه نویسی به زبان فرترن (Fortran) تسلط پیدا می کند – از جمله درسهای اساسی هستند.
ب) درسهای تخصصی
این درسها که بسیاری از آنها به یکدیگر وابسته اندذ و بعضی پیش نیاز درس دیگر است، محصل در طول نیم سالهای مختلف تحصیلی آنها را ا نتخاب و می گذراند. در این جا لیستی از درسهای تخصصی ارائه می شود:

  1. رسم تخنیک و نقشه کشی، اصول مبانی معماری و شهرسازی
  2. استاتیک، مقاومت مواد، تحلیل سازه
  3. اصول انجنیری زلزله
  4. سازه های آهن کانکریتی و پروژه
  5. سازه های فولادی و پروژه
  6. مخانیک خاک و تهداب ها
  7. مخانیک سیالات، هایدرولیک و هایدرولوژی انجنیری
  8. انجنیری آب و فاضلاب و پروژه
  9. بناهای آبی
  10. نقشه برداری و عملیات
  11. راه سازی، روسازی راه، انجنیری حمل و نقل و پروژه راه

آزمایشگاه ها و مراکز مورد نیاز این دانشکده: 

  1. مرکز کامپیوتر
  2. آزمایشگاه، شامل:
  3. آزمایشگاه روسازی و آسفالت
  4. آزمایشگاه مواد ساختمانی
  5. آزمایشگاه مخانیک خاک
  6. آزمایشگاه مخانیک سنگ
  7. آزمایشگاه مقاومت مواد
  8. آزمایشگاه هایدرولیک
  9. آزمایشگاه کانکریت

تواناییهای فارغ التحصیلان 

  1. محاسبه، ساخت، اجرا و طراحی ساختمان ها
  2. طراحی، محاسبه و اجرای راهها و جاده های مختلف ارتباطی
  3. ساخت، اجرا، طراحی و محاسبه انواع پلها
  4. اجرای سدهای مختلف خاکی و کانکریتی و بندهای انحرافی
  5. اجرای کارهای مربوط به ساماندهی رودخانه فرها
  6. طراحی، محاسبه و ساخت خطوط انتقال آب

آشنایی به رشته ی انجنیری برق:

انرژی از ارکان بنیادین توسعه ی یک جامعه به شمار می آید و در این میان برق به عنوان عالی ترین نوع انرژی، جایگاه ویژه ای دارد، تا جایی که در دنیای امروز میزان تولید و مصرف انرژی الکتریکی (برق) در شاخه ی تولید، شاخص رشد اقتصادی جوامع و در شاخه خانگی و عمومی یکی از معیارهای سنجش رفاه محسوب می شود. انجنیری برق، دانش تحلیل و بررسی ریاضی پدیده های فیزیکی است که به نحوی به بارهای الکتریکی و حرکت و آثار آن ها از قبیل جریان الکتریکی، پتانسیل الکتریکی، میدان الکتریکی، میدان مغناطیسی، موج الکترومغناطیسی، نیروی الکتریکی و نیروی مغناطیسی مربوط می شوند.
رشته ی انجنیری برق در دانشکده ی انجنیری دانشگاه کاتب: 
مهمترین گرایش های رشته ی انجنیی برق در دوره ی لیسانس، قدرت، مخابرات، الکترونیک، کنترل و بیوالکتریک (انجنیری برق – تجهیزات طبی) است. البته گرایش های فوق در مقطع لیسانس تفاوت زیادی با هم ندارند و هر گرایش با گرایش دیگر تنها در 40 کریدیت درسی و یا کمتر متفاوت است و حتی تعدادی از فارغ التحصیلان انجنیری برق در بازار کار جذب گرایش های دیگر این رشته می شوند. در دانشکده انجنیری دانشگاه کاتب، نظر به ضرورت بازار کار کشور، در حال حاضر تحصیل در رشته ی انجنیری برق در دو گرایش قدرت و مخابرات امکان پذیر می باشد و به تدریج در آینده ی نزدیک گرایش های دیگر رشته ی انجنیری برق در این دانشکده دایر خواهند شد.
معرفی رشته ی انجنیری برق – قدرت: انجنیری برق – قدرت (Power Engineering) یکی از گرایش های اصلی انجنیری برق است که با سیستم های قدرت به ویژه تولید، انتقال، توزیع توان الکتریکی، تبدیل انرژی الکتریکی به انواع دیگر انرژی و تجهیزات الکترومخانیکی سروکار دارد. این رشته همچنین شامل راه اندازی و ترمیم و نگهداری سیستم های حرارتی برودتی و تجهیزات تولید توان الکتریکی مانند ژنراتورها و دیگر تجهیزات الکتریکی مورد استفاده در صنایع و یا ساختمان های بزرگ می باشد. شناسایی دیگر منابع جدید الکتریکی نیز از زیر شاخه های این رشته است.
انجنیری برق – قدرت معمولا به سه زیر شاخه ی اصلی تقسیم می شود:

  • تولید انرژی الکتریکی
  • انتقال انرژی الکتریکی
  • توزیع انرژی الکتریکی

معرفی رشته ی انجنیری برق – مخابرات:
انجنیری برق – مخابرات (Telecommunication Engineering)، از مهمترین گرایش های انجنیری برق است که در حوزه ارسال و دریافت اطلاعات از روش های موجی و مخابراتی فعالیت می کند. گرایش مخابرات با ارائه نظریه ها و مبانی لازم جهت ایجاد ارتباط بین دو یا چند کاربر، انجام عملی فرایندها را به طور بهینه ممکن می سازد. هدف از مخابرات، ارسال و انتقال اطلاعات از نقطه ای به نقطه دیگر است که این اطلاعات می تواند صوت، تصویر یا دیتای کامپیوتری باشد.

0 0 votes
Article Rating

Sharing



چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

2024-03-29