وبینار شریک سازی نتایج تحقیقات اساتید پوهنحی کامپیوتر ساینس با جامعه

شرح وبینار

دانشکده کامپیوتر ساینس مطابق پلان عملیاتی خویش وبینار تحت عنوان شریک سازی نتایج تحقیقات اساتید دانشکده کامپیوتر ساینس با جامعه را در تاریخ 30/10/1402 برگزار نمود. هدف از برگزاری این وبینار ارائه گزارش از فعالیت های تحقیقاتی اساتید دانشکده کامپیوتر ساینس با جامعه در سال 1402 بیان گردیده است.

اساتید محترم دانشکده کامپیوتر ساینس هر یک استاد محمد داود فروتن ( ریاست دانشکده کامپیوتر ساینس)، دکتر محمد شاه امید ( استاد کدر دانشکده کامپیوتر ساینس )، دکتر محمد ناظم جعفری ( استاد کدر و آمر دیپارتمنت انجنیری نرم افزار ) و استاد محمد رحیم طاهری ( استاد کدر و آمر دیپارتمنت تکنالوژی معلوماتی ) از جمله سخنرانان این وبینار بودند.

در قدم نخست استاد محمد داود فروتن ریاست محترم دانشکده کامپیوتر ساینس گزارش خلاصه از فعالیت های کمیته تحقیقات علمی دانشکده کامپیوتر ساینس در سال 1402 ارائه نمودند، ایشان بیان داشتند که اساتید دانشکده کامپیوتر ساینس در سال 1402 سه مقاله علمی تحت عنوان های ( شناسایی و ردیابی انسان از روی تصویر )، ( مرور زبان برنامه نویسی جاوا از نسخه 8 الی 21 ) و ( ارائه یک روش کنترل پذیرش تماس برای نقطه دسترسی 802،11 مبتنی بر SIP ) را به مرحله چاپ رسانده اند و یک مقاله تحت عنوان عوامل مؤثر در ایجاد اختلال در سیستم های عصبی انسان ناشی از امواج رادیوییبه هدف چاپ در ژورنالهای بین المللی تحت کار میباشد. ایشان در ادامه صحبت هایشان به این نکته اشاره نمودند، مقالات مذکور می تواند نقش به سزایی را در بالا بردن سطح علمی و انکشافی جامعه داشته باشد که دانشکده کامپیوتر ساینس دانشگاه کاتب با داشتن ظرفیت بالا در این بخش مقالات بیشتری را در آینده نزدیک به جامعه تقدیم مینماید.

در ادامه وبینار استاد محمد رحیم طاهری پیرامون مقاله علمی شان تحت عنوان ( مرور زبان برنامه نویسی جاوا از نسخه 8 الی 21 ) صحبت نمود. وی در مورد موضوعات مانند: مقایسه نسخه های زبان برنامه نویس جاوا، برطرف کردن خطا ها در هر نسخه و سهم گیری شرکت های بزرگ جهان در بهتر شدن زبان برنامه نویسی جاوا نیز صحبت نمود.

سپس دکتر محمد ناظم جعفری پیرامون مقاله علمی شان تحت عنوان ( شناسایی و ردیابی انسان از روی تصویر ) ایراد سخن نمودند. ایشان خلاصه تحقیق خویش را چنین تشریح نمودند. روشی که برای شناسایی و ردیابی انسان استفاده کرده ایم ، بر اساس لبه گیری عمل می نماید. پس از تفریق پیش زمینه از پس زمینه، با استفاده از روش لبه گیری کنی، لبه­های نواحی پیش زمینه به دست می­آید. سپس الگوریتم شناسایی، اشخاص را از بالا به پایین شناسایی و از تصویر حذف مینماید. در نهایت با استفاده از توزیع احتمال گوسی، اشخاص با توجه به جایگاهشان در فرم قبلی ردیابی میشوند. این الگوریتم در مکانهای مزدحم خوب عمل مینماید. در مقابل هم پوشانی های که اتفاق می­افتد، دچار مشکل نمیشود. همچنین با توجه به اینکه از تصاویر استریو استفاده می­شود، فاصله افراد نسبت به دوربین را هم می توانیم تعیین نماییم.

در قسمت بعدی وبینار استاد محمد داود فروتن پیرامون مقاله علمی شان تحت عنوان ( ارائه یک روش کنترل پذیرش تماس برای نقطه دسترسی 802،11 مبتنی بر SIP ) معلوماتی کلی را چنین ارائه نمودند.

کنترل پذیرش تماس 1CAC در شبکه بی­سیم به علت محبوبیت در طول دو دهه گذشته مورد توجه بیشتر قرارگرفته و در ارتباطات بی­سیم بیشتر رشد نموده است. شیوه­ای CAC نقش مرکزی را در تأمین کیفیت سرویس ازنظر کیفیت سیگنال، مسدود کردن و حذف تماس، تأخیر بسته، نوسانات تأخیر، نرخ از دست دادن بسته ­و پهنای باند ایفا می­کند. با توجه به محدود بودن ظرفیت شبکه، برقراری تماس بیش‌ از اندازه باعث افزایش تأخیر انتقال و نوسان تأخیر بسته­ها می­گردند و می­تواند باعث افت کیفیت سرویس گردد. ازاین‌رو در این پروژه تلاش شده است با کنترل پذیرش تماس با توجه به ظرفیت شبکه از تماس تازه‌وارد جلوگیری شده و امکان برقراری تماس­ با کیفیت سرویس مناسب فراهم ‌گردد. با توجه به اینکه تشخیص ظرفیت نقطه دسترسی یک امر مشکل است، در این مقاله روش ساده­ای کنترل پذیرش تماس مبنی بر اندازه­گیری نرخ خطای 2ACK در نقطه دسترسی ارائه می­شود. نرخ خطای ACK برابر تعداد ACK های دریافت نشده در واحد زمان است و نشانگر ازدحام شبکه می‌باشد. در پروژه پیشنهادی ماژول برای نرم­افزار OpenSip طراحی شده است که مقادیر خطاها را از نقطه دسترسی دریافت نموده و طبق آن به سرور SIP جهت تصمیم­گیری برای رد یا پذیرش تماس کمک می‌نماید. نتایج نشان می‌دهد که کنترل پذیرش تماس طبق روش پیشنهادی کیفیت تماس مناسب را برای کاربران ارائه می‌نماید.

در قسمت پایانی برنامه استاد محمد داود فروتن ضمن تشکری از تمامی اشتراک کننده گان که در این وبینار حضور به عمل آوردند ابراز تشکری و قدردانی نمودند و بیان داشتند که علاقه مندان می توانند این مقالات را بعد چاپ که در آینده نزدیک به نشر می رسد به دست بیاورند و مطالعه کنند، در آخر نیز ایشان اظهار امیدواری نمودند وبینار مذکور در قسمت بالا بردن سطح علمی جامعه مثمر ثمر واقع شده باشد.

0 0 votes
Article Rating

Sharing



چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

2024-04-28